4. 3. 2011

Městská část Prahy 13 získává v posledních letech nejrůznější ocenění za vstřícnost úřadu

vůči veřejnosti. Buďme za to rádi, radnice městské části však není jen úřad, ale také
samospráva, kterou si občané volí a která rozhoduje o rozpočtu městské části, do značné míry o investičních projektech, dotacích a grantech, školách a školkách, poskytovaných sociálních a zdravotnických službách.
O chodu samosprávy – jednání Rady, zastupitelstva a jejich poradních orgánů, kterými jsou komise a výbory – se toho ví na Praze 13 méně, než je obvyklé. V minulém volebním období výbory a komise v podstatě nefungovaly. Politická kultura ohledně složení výborů a komisí je také horší než v okolních městských částech. Zatímco na Praze 6 je běžné, že v komisích pracují politickými kluby nominovaní občané, na Praze 13 zůstává problém obsadit výbory a komise opozičními zastupiteli. V kontrolním výboru, který by měl být ze své podstaty řízen opozicí, tak chybí zástupci klubu TOP 09, čímž se zde opozice dostává do menšiny.
Nové vedení radnice rozhodlo oproti minulému volebnímu období, že bude mít kromě
placených radních také uvolněné zastupitele, kteří povedou výbory pro vzdělávání a výchovu a pro evropské fondy, i když je běžné, že se spíše uvolňují předsedové finančního či kontrolního výboru. Pokud si však městská část platí uvolněné zastupitele, o to víc by mělo být zřejmé, čím se zabývají.
Zveřejněné zprávy o činnosti zastupitelstva, výborů a komisí jsou také informací o průběžné činnosti a postojích všech zastupitelů. Zelení proto prosazují do jednacích řádů, aby výbory i komise vykazovaly pravidelnou činnost, včas informovaly na webových stránkách o jednáních a zveřejňovaly zápisy. Není to žádný nadstandard, ale běžná praxe na řadě městských částí i na pražském zastupitelstvu. Ale jestli se tyto změny nakonec prosadí, bude záležet na postoji koaličních partnerů a toho, nakolik se odváží nechat veřejnost nahlédnout pod pokličku své činnosti.
Zuzana Drhová, 4. 3. 2011

TOPlist