19. 10. 2009

Na byty na Masarykově nádraží zapomeňte, i tak interpretuje dnešní tisk, konkrétně Mladá fronta Dnes, rozhodnutí pražských radních vyřadit zúúzemního plánu hlavního města 12 navrhovaných změn. Secesní budova Masarykova nádraží a jeho bezprostředního okolí poutala největší pozornost. Kromě výstavby bytů a kanceláří se například objevila i informace, podle které by nádraží mělo přestat fungovat pro vlakovou dopravu. Co se tedy s nádražím v nejbližší době stane?

Otázka pro pražského radního Martina Langmajera z ODS, který má přípravu územního plánu na starosti. Host (Martin Langmajer): To Masarykovo nádraží bude fungovat do té doby, dokud nebude fungovat takzvaný projekt Prahy kolejové, to znamená vnitřní okruh nebo-li pražský S-bahn. Do té doby si myslím, že by bylo vhodné zútěch, řekněme, 22 hektarů toho obrovského brownfieldu vúcentru města využít ten prostor, který se vútuto chvíli pro dopravu nepoužívá a to je větší část tohoto pozemku. Čili já nepředpokládám, že by se doprava nebo osobní doprava vúbudoucích měsících nebo letech přerušila. Předpokládám to, že se bude především pracovat na těch prostorech, které neslouží ani Praze, ani Českým drahám, ke komerčnímu využit, ani kúžádnému dalšímu účelu. Čili já to vidím tak, že, řekněme, polovina toho prostoru by měla být vúbudoucích deseti letech využita jiným způsobem, ten zbytek asi pravděpodobně dokud nebude spoustu podmiňujících staveb, které vyžadují to, aby mohlo být Masarykovo nádraží zrušeno, takže do té doby bude fungovat dál. Moderátor (Jan Bumba): Tolik radní za ODS Martin Langmajer. Chystané změny se odkládají kvůli zmenšenému zájmu developerů a protestům městských částí Praha 1 a Praha 8. Mohou se do územního plánu zase vrátit a pokud ano, jak rychle? Podle primátora Pavla Béma to může nějakou dobu trvat. Host (Pavel Bém): Já si myslím, že to není možné asi zvládnout vúřádu týdnů, je to samozřejmě otázka na předkladatele, žadatele, investory. Já si troufnu odhadnout, že vúněkterých případech to bude řád měsíců a vújiných případech to může být dokonce řád let. Každý ten projekt nebo respektive každou tu rozvojovou lokalitu a tu faktickou změnu, jejíž zadání investoři žádali, tak jsme odkládali tak trochu zújiných důvodů a odkládáme ji súvelkou pravděpodobností i na různé časové výhledy. Myslím si, že například vúpřípadě toho Masarykova nádraží je možné, že se nám vrátí kúprojednání na březnovém, možná dubnovém jednání rady a následně zastupitelstva. Troufnu si tvrdit, že Bubny Zátory či nákladové nádraží, to bude asi záležitost odsunu možná že i o kalendářní rok. Moderátor (Jan Bumba): Uvedl pro Radiožurnál pražský primátor Pavel Bém.

Na lince je nyní radní hlavního města Prahy za Stranu zelených, Zuzana Drhová, členka výboru územního rozvoje, dobrý den. Host (Zuzana Drhová): Dobrý den, já jsem zastupitelka hlavního města Prahy. Moderátor (Jan Bumba): Já se hluboce omlouvám, promiňte, prosím, zastupitelka za Stranu zelených. Takže jak to je s developerským projektem na přestavbu Masarykova nádraží? Počítáte spíš s tím, že, dejme tomu, během pár měsíců se ten projekt přepracuje a vrátí se do hry a nebo je to trvalejší odklad? Host (Zuzana Drhová): To se teď dá obtížně říct, zvlášť s těmi informacemi, které my jako zastupitelé, běžní zastupitelé máme. Jedna věc se zde potvrzuje, že vlastně tady se vyčlenily z přípravy územního plánu takzvané celoměstsky významné změny, které byly založeny na čistě developerských projektech, což je věc, kterou my jsme vždycky napadali, protože si myslíme, že tyto cenné brownfieldy v centru města by se měly rozvíjet na základě nějaké širší společenské diskuse, objednávky města a ne na základě opravdu dost často předimenzovaných developerských projektů. Moderátor (Jan Bumba): No a jestli to můžete ještě trošku rozvést, na čem tedy závisí, jestli se přestavba Masarykova nádraží a dalších změn bude nakonec realizovat? Host (Zuzana Drhová): No tak zdá se, že to závisí opravdu na dohodě města s nějakými konkrétními developery, ale já doufám, že se podaří řešit tato území v rámci přípravy územního plánu. Vlastně zítra nebo pozítří má být zveřejněn koncept územního plánu a totiž tato území je potřeba řešit v nějakých širších souvislostech města a ne jenom jako vydělené plochy dílčích developerských projektů, tak jak k tomu dneska město přistupuje. Čili jestli teď hrozí nějaké zpoždění, je to opravdu věc dohod mezi městem a developery, ty dohody nějakým způsobem váznou. Já doufám, že se podaří vrátit tato území do režimu přípravy územního plánu tak, jak si myslím, že by to mělo být. Moderátor (Jan Bumba): A opravdu jsou dohody s developery jediným, co rozhoduje? Jak velkou roli v rozhodování radních hraje třeba postoj veřejnosti, jejíž část proti zániku Masarykova nádraží výrazně protestovala? Host (Zuzana Drhová): No tak zdá se, že ten odpor veřejnosti není tak významný jako to, když se město není schopno dohodnout s developery. Já bych to ilustrovala na příkladu Moderátor (Jan Bumba): To znamená, že nikoho z radních hlavního města Prahy nezajímá postoj veřejnosti? Host (Zuzana Drhová): No podívejte se, Trojmezí během asi týdne, tam vlastně odpůrci toho, aby toto území šlo také formou změn územního plánu, zorganizovali petici, pod kterou se podepsalo během týdne 16 tisíc lidí, přinesli to na zastupitelstvo a v podstatě neměli tu sílu zvrátit rozhodnutí rady. Takže já si myslím, že v tomto případě opravdu ten hlas veřejnosti zatím není tak silný, jak by mohl být. Já doufám, že veřejnosti neujde koncept územního plánu, začnou se o to zajímat a věřím, že prostě ty pravomoci nebo ta možnost vyjadřovat se, podávat připomínky dle zákona je a pokud to lidé budou využívat, tak samozřejmě ten hlas veřejnosti není možné opominout. Moderátor (Jan Bumba): Myslíte, že se dá říci, že nebýt krize, která dopadla na developery, by ke změnám územního plánu a třeba i přestavbě Masaryčky asi došlo? Host (Zuzana Drhová): Já si myslím, že ano, že vlastně teď sehrála svou roli ta ekonomická krize, jinak by se ty obří projekty realizovaly. Moderátor (Jan Bumba): Zastupitelka hlavního města Prahy Zuzana Drhová ze Strany zelených, děkujeme, na shledanou. Host (Zuzana Drhová): Na shledanou.
 


Odkaz na plný text článku:
http://strana.zeleni.cz/14325/clanek/uzemni-plan-nelze-tvorit-na-objednavku-developeru/

přepis pořadu Ozvěny dne Českého rozhlasu Radiožurnálu ze 14.10.2009.

Zvukový záznam pořadu najdete zde: http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/audio/?p_po=3893 (19. minuta) Moderátor (Jan Bumba):

TOPlist