6. 2. 2011

 Stavba pražského tunelu Blanka se prodraží zhruba o deset miliard korun. V České televizi to v neděli řekl primátor hlavního města Bohuslav Svoboda. Nové požadavky stavitele tunelu firmy Metrostav podle něj mohou vést ke zpomalení prací na této dopravní stavbě. Skokové zvýšení ceny o více než třetinu na zhruba 35 miliard korun jde totiž podle Svobody nad rámec rozpočtových možností města.

Původně měl být tunel Blanka hotov již letos na podzim. Předloni ale Metrostav oznámil, že to nestíhá.
Jak již tehdy server iHNed.cz uvedl, o posunutí termínu zprovoznění Blanky bylo rozhodnuto již dříve, ale politici to chtěli oznámit až po předčasných volbách v říjnu 2009, které se nakonec neuskutečnily. A další odsunutí přiznal současný náměstek primátora Karel Březina před dvěma týdny – odůvodnil to tím, že město nemá peníze, aby se pokračovalo ve výstavbě současným tempem.
A nyní se primátor vytasil s požadavkem Metrostavu na další peníze. „Nárůst ceny je takový, že skutečně ji nejsme schopni zaplatit, protože to je skokový nárůst, oproti původně uvažovaným 26, 28 miliardám (korun) jít na 35. Proto také předpokládáme, že by se postup těch prací mohl zpomalit, abychom sumu rozdělili v čase,“ řekl.
Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Stavební práce měly Prahu původně stát 21,2 miliardy korun, technologie dalších 4,5 miliardy korun.
Již loni v říjnu sice Metrostav poprvé připustil, že bude od města požadovat navýšení sumy. Podle tehdejších informací HN to mělo být zhruba o půl miliardy korun.
Očekávané navýšení cen za Blanku serveru iHNed.cz tehdy připustil ředitel páté – „tunelářské“ – divize Metrostavu Václav Soukup. „Ukázalo se, že geologická situace ve Stromovce je mnohem složitější než se předpokládalo v zadávací dokumentaci,“ uvedl tehdy Soukup, podle něhož je možnost navýšení ceny o nečekané vícepráce zakotvena ve smlouvě a podobně je to prakticky ve všech podobných smlouvách, kdy se dopředu přesně neví, jaká bude geologie. mlubvil tehdy ovšem pouze o stovách milionů korun.
„Máte jednotkové ceny, dané nabídkou. A pokud se změní projekt a množství a jsou nové nepředpokládané práce, tak je to způsob jak je lze vyúčtovat,“ uvedl. Co se tak zásadně změnilo, že očekávané prodražení stoupne víéce než desetinásobně, Metrostav neuvedl. „Je neděle, nic nemohu zjistit. V pondělí ráno vám to milerád zjistím,“ uvedl mluvčí Metrostavu František Polák.
Praha podle Svobody ještě bude se stavitelem tunelu jednat o tom, zda je navýšení ceny oprávněné. Smlouva o stavbě tunelu Blanka nicméně nestanoví konečnou cenu zakázky.
„Kdyby tyto smlouvy na začátku byly uzavírány s ohledem na všechny možné okolnosti, kdyby tam byla ta verze, kterou považuji za zásadní, že vysoutěžená cena rovná se cena konečná, s nějakou definovanou licencí, pak by to takto nevypadalo,“ řekl Svoboda.
Blanka je součástí výstavby severozápadní části městského okruhu. Doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. Zprovoznění tunelového komplexu, který je součástí vnitřního městského okruhu, se původně předpokládalo na konci roku 2011.
Tunel se během stavby několikrát propadl. Kvůli loňskému propadu firma zaplatila Praze asi 9,56 milionu korun. Dvakrát vznikl kráter ve Stromovce, naposledy se půda propadla u ministerstva kultury v Praze 6. Případ vyšetřuje i policie.
Ekonomika.iHNed.cz  6. 2. 2011

TOPlist