11. 9. 2013

Magistrát hlavního města Prahy, odbor životního prostředí, zveřejnil informaci o připravovaném záměru výstavby „Polyfunkčních domů“ na Lužinách v těsné blízkosti obchodního centra Lužiny. Jedná se o 15ti a 16ti podlažní domy s 303 novými byty, 467 parkovacími stáními a kancelářskými plochami (1-4 podlaží parkování, 5- 6 podlaží kanceláře a 7 –15 podlaží byty).

zdroj: portal.cenia.cz
zdroj: portal.cenia.cz

Strana Zelených nesouhlasí se záměrem tak, jak byl v rámci zjišťovacího řízení EIA představen a považuje za nutné, aby se k němu v dostatečné míře v rámci zákonných možností vyjádřila místní veřejnost a aby zástupci městské části v rámci zjišťovacího řízení EIA i v následném územním řízení hájili zájem místních obyvatel a nikoliv zájem investora. Skutečnost, že investor může přijít pro tuto lokalitu s takto předimenzovaným záměrem, považujeme za selhání vedení městské části, která nedokázala zabránit prodeji těchto pozemků, aniž by zajistila potřebnou regulaci v územním plánu, například stanovením výškových limitů či jasnějším zadáním podmínek pro funkční využití těchto pozemků.


V současné době běží tzv.zjišťovací řízení v rámci posuzování vlivů na životní prostředí, kdy se do 23. 9. 2013 může městská část, občanská sdružení i veřejnost vyjádřit k záměru a požadovat jeho posouzení z hlediska vlivů na životní prostředí (znečištění ovzduší, hluk, osvětlení, zeleň…). Na webových stránkách www.cenia.cz/eia
pod kódem PHA880 je dostupná veškerá aktuální dokumentace a podkladové studie
, u kterých je nyní možné žádat doplnění a prověření (např. jak velká bude zátěž z dopravy a její dopad na hluk a znečištění ovzduší v lokalitě).
Na základě shromážděných podnětů Magistrát hl.m. Prahy rozhodne, zda je třeba záměr posoudit z hlediska dopadů na životní prostředí či nikoliv. Teprve poté může investor požádat stavební úřad MČ Praha 13 o zahájení územního řízení, kde se prověřuje dle § 90 stavebního zákona soulad:
a) s územním plánem, 
b) s cíli a úkoly územního plánování, zejména s charakterem území, s požadavky na ochranu architektonických a urbanistických hodnot v území, 
c) s požadavky tohoto zákona a jeho prováděcích právních předpisů, zejména s obecnými požadavky na využívání území,
d) s požadavky na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu, 
e) s požadavky zvláštních právních předpisů a se stanovisky dotčených orgánů podle zvláštních právních předpisů, popřípadě s výsledkem řešení rozporů a s ochranou práv a právem chráněných zájmů účastníků řízení.

Účastníky územního řízení jsou dle § 85 stavebního zákona: 

a) žadatel,
b) obec, na jejímž území má být požadovaný záměr uskutečněn. 
c) vlastník pozemku nebo stavby, na kterých má být požadovaný záměr uskutečněn, 
d) osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo k sousedním stavbám anebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být územním rozhodnutím přímo dotčeno, 
e) osoby, o kterých tak stanoví zvláštní právní předpis, což jsou např. občanská sdružení.
Místní veřejnost má tedy možnost se nyní vyjádřit a požadovat posouzení projektu z hlediska životního prostředí (do 23. 9. ). Dále je možné se připravovat na územní řízení, kdy se veřejnost, buď z pozice vlastníků sousedících pozemků a domů či z pozice místních občanských sdružení, může tohoto řízení účastnit. Do značné míry rozhodující pro realizaci projektového záměru bude stanovisko městské části.

TOPlist