5. 5. 2011
Zelení vyzkouší nový způsob, jak získat peníze, aniž by spoléhali na státní rozpočet. V historickém centru Prahy si v květnu otevřou kavárnu. Podnik na Senovážném náměstí, pět minut volnou chůzí od sochy svatého Václava a poblíž Jindřišské věže, má pomoct naplnit prázdnou kasu. Ambiciózní plán počítá s tím, že díky pohostinství přiteče na stranický účet až půl milionu korun ročně.
„Kavárnu bude provozovat moje firma. Se Stranou zelených budeme mít podepsanou smlouvu o tom, že část zisků se bude převádět měsíčně jako sponzorské dary,“ řekl HN manažer zelených Tomáš Průša.
Do zařízení podniku investovala Průšova společnost Sicily, která se zabývá dovozem kávy ze Sicílie, několik set tisíc korun: „Nedělám to jako charitu, bude se to muset zaplatit. To by ale neměl být problém.“
Obchodní plán je následující – v kavárně zařízené v duchu moderního designového minimalismu se bude prodávat kvalitní káva, výhledově i s certifikátem fair trade, a studená kuchyně převážně z českých biopotravin. „Měli by se tam cítit dobře i lidé, kteří zelené nevolí nebo je politika nezajímá. Takže politické reklamy bude v interiéru minimum,“ upřesnil Průša.
Liškova talk show
Strana zelených získá díky kavárně nejen nový zdroj příjmů, ale také novou základnu. „Chtěli bychom tam pořádat tiskové konference, diskuse… Já tam budu mít vlastní talk show, kde budu zpovídat hosty. My tomu říkáme green hub,“ vysvětlil HN šéf mimoparlamentní partaje Ondřej Liška.
Politickým křtem podniku bude první výročí loňských voleb, po nichž zelení vypadli ze sněmovny. Na přelomu května a června by totiž chtěli nejen slavnostně otevřít vlastní restauraci, ale také ohlásit něco jako svůj restart.
„Budeme vydávat svůj časopis, rozjeli jsme Zelenou akademii a zelenou Wikipedii, udělali jsme teď spoustu práce dovnitř strany a chceme to lidem ukázat,“ dodal ministr školství z let 2007 až 2009.
Byl to právě on, kdo s myšlenkou stranické restaurace přišel. Osvědčilo se mu totiž, když v rámci volební kampaně z roku 2006 něco podobného provozoval pár měsíců v Brně. Prvotní inspiraci ale našel u tyrolských lidovců.
Zelení, kteří se dlouhodobě pohybují hluboko pod hranicí volitelnosti, jsou v Česku průkopníky při hledání nových cest financování politických stran.
Kreditky a on-line
Po vzoru Německa, Velké Británie či USA zelení zavedli možnost poslat straně finanční příspěvek po internetu kreditní kartou nebo přes webový platební systém PaySec.
Podobně jako neziskové organizace, z nichž se rekrutuje řada jejich členů a sympatizantů, se také zaměřili na fundraising – najali přímo člověka, který se stará o sponzory a podporovatele.
„Máme počítačový program, který používají například zelení v Británii a Kanadě nebo tisíce nevládek po celém světě. Ten nám dovoluje být v kontaktu se všemi, kteří nám přispívají,“ řekl HN Ondřej Liška, který po odchodu z vrcholové politiky začal učit na vysoké škole a působí také v institutu Glopolis, který se věnuje nové ekonomice.
Zdroj: Hospodářské noviny, 5.5.2011