12. 1. 2014

Poslední dobou jsme v Praze svědky nebývalé neřízené výstavby, a to nejen na Vítězném náměstí, Rohanském ostrově, v Michli nebo Jinonicích. Podobné plány čekají také Prahu 13.

Podle dostupných zdrojů může být na Praze 13 do roku 2025 postaveno až přes 12 tisíc nových bytů pokud započteme i plánovanou výstavbu tzv. Západního města. Počet obyvatel naší městské části tak může vzrůst ve velmi krátké době o několik desítek tisíc, a to bez odpovídajícího, a zároveň naprosto nezbytného rozvoje společenské vybavenosti, služeb a dopravní obsluhy.

Je zarážející, že se tento plán nijak neopírá o žádnou analýzu potřeb bytové politiky městské části, potřebu ochrany životního prostředí či dalších veřejných zájmů. Rozvoj městské části není smysluplně řízen; městská část nemá v současnosti k dispozici žádný aktuální strategický dokument a naší budoucnosti se zde rozhoduje takříkajíc „salámovou metodou“, tedy od stolu, nekoncepčně, případ od případu.

Přitom již dnes služby v naší městské vysokou kvalitou zrovna nevynikají (přetížená pošta, dlouhé fronty při nakupování). Občany trápí i obtíže s umístěním dětí do mateřských škol stejně jako nedostatečný počet míst na většině základních škol, neboť silné ročníky již opouštějí školky a přecházejí na první stupeň ZŠ.

Obdobně by neobstálo tvrzení, že je Praha 13 dobře připravena na zvyšující se počet seniorů – není. Konkrétně v případě zřízení a výstavby nových školek by měla být městská část schopná myslet do budoucnosti a zohlednit vzrůstající potřebu multifunkčních budov, které bude možné později jednoduše upravit například na domy pro seniory. Právě demografický vývoj si žádá promyšlené a strategické plánování, ve kterém však naše městská část dlouhodobě selhává.

Není žádným tajemstvím, že se na Praze 13 nestavějí pouze nové byty. Průběžně přibývají i nové kancelářské prostory, například na Nových Butovicích nebo ve Stodůlkách. Na tom není jistě nic špatného. Problém ovšem tkví v tom, že zde výstavba kanceláří opět není nijak navázána na rozvoj dopravní infrastruktury.

Již nyní je metro v ranních hodinách přeplněno a je otázka, kolik lidí bude do Prahy 13 dojíždět za prací autem a snižovat již tak značně omezené parkovací kapacity. Byť mají nové kanceláře často zajištěně parkování uvnitř budov, vychází parkování v okolí kanceláře majitelům automobilů levněji. Přetíženost parkování a dalších služeb se navíc bude bezpochyby zvyšovat v důsledku již zmiňované nové bytové výstavby.

Aniž bychom chtěli strašit či otravovat obyvatele Prahy 13 katastrofickými scénáři, nikdo neví, jak bude na tyto závažné a zřejmě nevyhnutelné problémy městská část reagovat, a to ani v blízké budoucnosti. Naskýtá se také naprosto legitimní otázka: i kdyby náhodou došlo u vedoucích představitelů městské části Prahy 13 k změně myšlení a začali uvažovat koncepčněji než dosud, z čeho by tato nutná opatření zaplatili. Tím spíš, pokud dnes městská část provádí například drahé investice do kamerového systému s nejasnou efektivitou.

Přitom je i nezasvěceným občanům zřejmé, že městská část svou liknavou politikou problémy nejenže s výhledem do budoucna neřeší, ale už teď zakládá nové.

 

Vizualizace Západního města u metra Strodůlky

TOPlist